2014. június 30., hétfő

Tanulási képességek javítása kineziológiai gyakorlatokkal




A fiam nagyon erős fejfájásának időszakaiban sokan kérdezték, miért nem megyünk kineziológushoz? Mi otthon szintén gondolkodtunk ezen a lehetőségen, mielőtt elvetettük. Nagyon jó technikákat alkalmaznak a kineziológusok, a korábbi stresszek, traumák feloldására. Jártunk stressz oldásokon, és tanfolyamon egy speciális tornát sajátítottam el, amely a koncentrációt, tanulási képességeket fejleszti.

Az említett tanfolyamon kb. 20 éve vettem részt. Az ott tanultak, azóta beépültek a mindennapi életünkbe. Ha nehezen tudok koncentrálni, fekvő nyolcasokat rajzolok, hogy a jobb és bal agyféltekét összekapcsoljam. Olvasás közben nem keresztezem a végtagjaim, mert ez olvasási problémákat okozhat, főleg hangos olvasásnál!

Szinte csak vizet iszunk, a folyadékbevitel közel 80%-át a víz teszi ki (mivel nálunk nagyon jó minőségű, és fogyasztható a csapvíz, jellemzően ezt fogyasztjuk, mert pl. a szénsavmentes ásványvizek nagyon magas kalciumtartalma, vesekövet okozhat). A maradékot a levesek, néhány tea, vagy ritkán 1-2 pohár tej képezi (az alkohol és a kávé dehidratál, feleslegesen felpörget, vagy pont elbágyaszt - egyik rajongója sem voltam soha). Miért a víz?

A szervezet valamennyi elektromos és kémiai folyamata vizet igényel. A szervezet kb. 70%-a víz. Meg kell érezni, mikor van vízre szükségünk, és ehhez kell beállítani a napi mennyiséget. Az biztos, mikor az embert bármilyen nehéz érzelmi helyzet, döntési kényszer, pszichésen megterheli, inni kell egy pohár vizet!
A víz az agyra való hatásában, hatékonnyá teszi az elektromos és kémiai reakciókat, az információk hatékony tárolásában és lehívásában segít. Javítja az idegrendszer működését, emésztési problémákon segít, főleg a székrekedésnél.
Az elegendő mennyiségű víz javítja a koncentrációt, magasabb az energia szintünk, enyhíti a neurológikus lekapcsolás tüneteit (switching), segít a laza kommunikációban, a szociális képességek javításában.
Az iskolai képességeknél valamennyi javul, ha elegendő a folyadékbevitel. A vizsgákat elvégezni, valamint az iskolai stresszeket könnyebb elviselni.
A víz segít az elektromos gépekkel való munkavégzésnél szintén.

Sajnos csak vízivással nem lehet, a bennünket érő stresszek hatását kiküszöbölni...
A stressz keletkezhet félelem miatt, fájdalom miatt, és a fájdalomtól való félelemtől. Én úgy gondolom, hogy egy állandóan fennálló stresszt, folyamatosan kontrollálni kell, vagy megszüntetni azt az élethelyzetet, stressz forrást, ami azt okozza. A gond ott van, amikor nem lehet az adott élethelyzetből kilépni, vagy még nagyobb veszteségek árán lehetne a napi szinten jelentkező stresszt megszüntetni. Mi emiatt választottuk az autogén tréning megtanulását, és gyakorlását, amelynek technikáival lehetőséget kap a fiunk arra, hogy tudatosan feldolgozza, ellenőrzés alatt tudja tartani az őt ért kellemetlen hatásokat, eseményeket, történéseket.

A diszlexia, diszgráfia problémák logopédiai fejlesztése mellett, számos kineziológiában alkalmazott gyakorlat áll a rendelkezésünkre. Középvonal keresztező gyakorlatok, nyújtógyakorlatok, energia gyakorlatok, amelyek nagyon hasonlítanak egyes jógagyakorlatokhoz. Leírok párat a teljesség igénye nélkül, ha valaki kedvet kapna ahhoz, hogy ebben a témában elmélyedjen, az keressen fel szakembert, aki megtaníthatja számára a gyakorlatokat!

Energia gyakorlatok:

Földkapcsoló
Gyakorlat: Állva egyik kéz a szeméremcsonton, másik kéz két ujja az alsó ajak alatt. Kb. 30 másodpercig tarjuk ezt a pozíciót, azután váltunk.

Agyra gyakorolt hatása: Vizuális alkalmazkodás, földelés, a középen dolgozni, alapvető anyagcsere, központosítás.
Iskolai képesség javítása: Szervezés, vizuális alkalmazkodás, távol-közel, olvasáskor a helyes sorban maradni. Tájékozódási zavarok nélkül olvasni.
Javítja: Szellemi frissesség, szimmetrikus csípők, fej egyenesen (oldalra), fej tartása (elöl-hátul), szemek nyitottsága, földelés, az egész test koordinációja. Hiperaktv viselkedést nyugtatja (fókusz).

Energia ásítás
Gyakorlat: 2 ujjal az arccsontot fogjuk meg, beszívjuk a levegőt. Ezt kétszer-háromszor megismételjük egymás után.

Gondolkodó sapka
Gyakorlat:
A fül peremét kell az ujjainkkal kiegyenesíteni, felülről lefelé ötször, hatszor. Azután a fül mögött összecsípjük a bőrt, körkörösen lefelé masszírozzuk.


Középvonal keresztező gyakorlatok:

A középvonal keresztező gyakorlatok alapvető feladata a keresztirányú beidegzés - jobb agyfélteke a bal oldalt, a bal agyfélteke a jobb oldalt idegzi be - helyreállítása és ezzel a szabályos irányú energiaáramlás visszaállítása. (Stresszes helyzetek esetén sokszor az energiák visszafelé kezdenek áramlani az energiavezetékekben és ennek a negatív áramlásnak a megszüntetése és a szabályos energiaáramlás visszaállítása a gyakorlatok legfontosabb célja.)”
Forrás:
http://gyogyitoharcos.hu/?modul=oldal&tartalom=1076371

Fejforgatás (elöl, oldalra, hátul)
Gyakorlat:
Lassan, gondosan. Nyitott szájjal a hátra hajtott fejnél.

Agyra gyakorolt hatása: Írás, olvasás, központosítás. Földelés. A központi idegrendszer ellazítása.
Iskolai képesség javítása: hangos olvasás, csöndben olvasás. Egyéni tanulás, beszéd és nyelvek tanulása.
Javítja: légzés, lazítás.

Hasi légzés
Gyakorlat: Kilégzéssel kezdeni, háromig számolva. Ez az idő növelhető! Belégzés, bent tartás, kilégzés.

Agyra gyakorolt hatása: Középvonali keresztezés képessége, központosítás, földelés, központi idegrendszer ellazítása, a koponyacsontok ritmikus mozgása.
Iskolai képesség javítása: Olvasás, hangos olvasás, beszéd.
Javítja: Hanghordozás és kiejtés, magasabb energiaszint, hasi légzés, hosszabb figyelmi periódus.


Nyújtógyakorlatok:

Bagoly
Gyakorlat: Egyenesen állunk. A fejünket balra fordítjuk, és a jobb kezünket behajlítva a vállunk fölé emeljük. A nyakizmokat masszírozzuk. A fej forgatásakor a levegőt beszívjuk. Ellentétes oldalon masszírozunk. Befejezéskor a fejet előre hajtjuk, és a nyakizmokat ellazítjuk.

Agyra gyakorolt hatása: Auditív középvonal keresztezése, saját hang hallása, rövid- és hosszútávú emlékezet, gondolkodás – hangtalan beszéd, szakaszos szemmozgás, hallás-látás-testmozgás integráció.
Iskolai képesség javítása: Megértés hallás után, beszéd, betűzés, számolás, számítógépes munka.
Javítja: Fej mozgékonysága, a nyakizmok erősítése és egyensúlya, a nyak ellazítása fókusz közben, központosítás, a fej nem billen oldalra, ellazult nyak, áll, váll.

Karaktiválás
Gyakorlat: Állva felemeljük mindkét kezünk a fülünk mellé. A jobb karunkat behajlítjuk és a fejünk mögött megfogjuk a könyökünk. A felemelt karunkat előre, hátra, a fülünkhöz és a fejünkhöz felváltva mozgatjuk. Közben kilégzünk. Majd karcsere.
Agyra gyakorolt hatása: Elől-hátul integráció, kifejezésteli beszéd, a rekesz tágítása, javított légzés, szem-kéz koordináció, eszközök használata.
Iskolai képesség javítása: Írás, betűzés, kreatív írás.
Javítja: Hosszabb figyelem írás közben, fókusz és koncentráció, könnyebb légzés, laza testtartás, gondolatok közlése, energia a kezekben, ujjakban.

Súlylendítés

Gyakorlat (ülve is végezhető!):
Állva a lábak egymás előtt keresztezve. A térdek nincsenek kinyújtva. Előre nyújtott karokkal, a saját súly által előre hajolunk. Belégzés, ekkor a törzs párhuzamos a talajjal. Kilégzés, egy félkört leírva forgunk előrenyújtott karral.

Agyra gyakorolt hatása: Egyensúly és koordináció érzékelése, biztonság és magabiztosság, vizuális figyelem, több energia, mélyebb légzés.
Iskolai képesség javítása: olvasottak megértése, fejben számolás, absztrakt gondolkozás.
Javítja: Önbizalom és stabilitás, biztonság és magabiztosság, önkifejezés, „földelt” tartás, laza tartás, hosszabb ülés esetén is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése