2014. augusztus 5., kedd

A tanulás tanítása, és tanulása – gondolatébresztő



Azért kell kisgyermekkorban memoritereket, verseket, dalokat tanulnunk, mert ezek tanulása, a technikák elsajátítása, a kiépült agyi kapcsolatok, később a felnőttkorban segítik a tanulásunkat, akkor teszik könnyebbé és gyorsabbá az új információk elsajátítását.”

A fenti megállapítások az 1990-es évek elején, egy klinikai szakpszichológus előadásán hangzottak el. Azóta eltelt közel negyed évszázad, lehet a fenti állítást sok tanulmány megcáfolta, a kutatások más irányt vettek. Egy biztos, azóta sokkal jobban felgyorsult a világunk, és felnőttkorban folyamatosan képeznünk kell magunkat, elavulnak korábbi ismereteink, újabb programok, számítástechnikai eszközök jelennek meg, szakmát kell váltanunk, nyitni kell új információk, helyzetek felé, amit mind meg kell tanulnunk, megismernünk, el kell sajátítanunk és legfőképpen a napi életben használnunk, alkalmaznunk.

Míg egy gyermek, idáig eljut, nagyon hosszú utat tesz meg. Születésétől kezdve tanul a környezetétől, dolgokat sajátít el, ami az élet első éveiben ösztönös tanulás, irányítottá és tudatossá az óvodai, iskolai évektől válik. Gondoljunk arra, mikor egy védőnő a gyerek 5. éves iskolaérettségi vizsgálatát végzi, milyen ismereteket kérdez tőle, a világról, a testéről? Ezeket nem lehet csupán megfigyeléssel elsajátítani, meg kell tanulni!

Azt a tudásanyagot tanuljuk meg, amire emlékszünk. Ha nem emlékszünk rá, akkor nem tanultuk meg!”

A fenti gondolat szintén az említett szakembertől hangzott el. Egy gyerek biztos nem fog olyan ismeretekkel rendelkezni, hogy létezik hosszú-, vagy rövidtávú memóriája. Mi az a bevésődési szakasz, mik a neuronok, miért kell egy tanulási fázis után pihenni, miért könnyebb egyes tantárgyakat írva, vagy szóban megtanulni, miért kell írásban gyakorolni? Ezt hosszan lehetne folytatni, rajtam kívül, sokan még több példát tudnának erre hozni...

Egy biztos, mikor a gyermek iskolába kerül, a tananyagról, annak ismeretéről, elsajátításáról: a tudásáról számot kell adnia, szóban vagy írásban, az intézmény méri a teljesítményét. Már alsó tagozatban magas követelményi szinteknek kell a diákoknak megfelelni, ezután a felső tagozat, vagy bármelyik nyolcosztályos gimnázium újabb, és más típusú követelményi szintet támaszt feléjük, Azután jön a középiskola, ahol sajnos még mindig sok oktatási intézményben jelenség az, hogy amelyik gyerek ötös-négyes érdemjeggyel érkezett, az lecsúszik közepes szintre, aki közepes szinttel került be, az pedig bukik, esetleg több tárgyból bukik! Sokan boncolgatták ezt a problémát a környezetemben, nekem (mondom ezt pályaelhagyó műszaki pedagógusként) szintén volt hasonló élethelyzetben részem. 

Itt két iskolatípuson belüli váltást hoztam példának. Nem biztos, hogy a tananyag ennyivel nehezebb, vagy mennyiségben sokkal több, hanem sok esetben, egyszerűen a gyerekeknek nem megfelelőek a tanulást segítő technikái. Nem tudja az idejét beosztani, kamaszodik, más élethelyzetek, a saját teste, pszichéje és annak változásai kötik le az energiáit...

Én abban a kivételezett helyzetben voltam pedagógusként, hogy a középfokú oktatási intézmény - amelyben akkor dolgoztam -, programjába vette a Tanulás tanulása c. tantárgyat. Volt hozzá tankönyv, a diákok hasznos információkat, ismereteket kaphattak, ami segített a napi tanulásukban, a hatékonyabb tananyag elsajátításban, a szintvizsgák teljesítésében. Nagyon eltérő, de hatékony technikákat ismerhettek meg, amelyek külön-külön is javítottak a teljesítményükön, gyorsították az ismeretek befogadását, alkalmazását.

Szerencsére a fenti iskolai példa óta, sokat változott a világ. Már az általános iskola felső tagozatában kaphatnak a gyerekek segítséget, programban vehetnek részt, hogy a különböző, és hatékony tanulási technikákat elsajátítsák.

Miért fontos számomra, hogy egy gyermek hatékonyan tud-e tanulni? A kisebbik fiam most lép át az általános iskola felső tagozatába. Írási és olvasási problémái miatt, sajnos nála szóba sem jöhetett egy nyolcosztályos gimnázium, ahová nálunk városon belül számos, tehetséges osztály- és iskolatársa felvételt nyert. Viszont nyitva áll előtte egy olyan lehetőség, hogy a reáltárgyakban kitűnjön, az életében akár pénzügyi, műszaki vonalon ezeket a képességeit kamatoztassa. Attól, hogy valaki erős matematikából, jó a térlátása, gyorsan gondolkodik, még a humán tárgyakból szintet kell teljesítenie, majd egy középiskolai felvételijét eredményesen kell teljesítenie. 

Nem kis feladat, egy tanulási nehézségekkel küzdő gyereket, önálló tanulásra megtanítani, hogyan értse meg a tananyagot, ezt minél kevesebb idő alatt, és legjobb hatékonysággal. Itt jön a képbe a szülő - az iskola, a fejlesztő szakember, stb. -, hogy veszi-e a fáradságot, ha egyáltalán rendelkezik olyan technikával, amivel már előre felkészíti a gyereket, az új típusú számonkérésre, a megváltozott tananyagi követelményekre? Én határozottan állíthatom, hogy nagyon sokat köszönhetünk a fiam alsós tanító nénijének, aki tudatosan készítette fel az osztályát a felső tagozatos követelményekre. Így a gyerekek nem a mélyvízben találják magukat, bár úszni kitűnően tudnának benne, hiszen egy MOB támogatott úszó- és egyéb sportot űző osztályról beszélünk, de egy történelem, vagy biológia tananyag / lecke sikeres elsajátítása, mégsem az uszodai mélyvíz kategóriája...

Hogy visszakanyarodjak a bejegyzés kezdő idézetére, miért fontos még az iskola keretein belül elsajátítani a tanulás tanulását, képesnek lenni az önálló tanulásra, miért kellene az oktatási intézményeknek nagy súlyt fektetni a tanulás tanítására (?) - felgyorsult világunkban, ennek valóban felnőtt korunkban leszünk nyertesei (nem csak mi, hanem szűkebb és tágabb környezetünk). Erre idézem, egy Vass Vilmossal készült interjú néhány gondolatát.

A tanulás tanítása – Hatékony önálló tanulás cikk (részlet)
„Ne feledkezzünk meg az attitűdökről sem, amelyek magukban foglalják a karriercélokat, a tudásvágyat, és azt is, hogy folyamatosan meg akarom újítani a tudásomat. Nota bene a saját tudásom irányításáról van szó: egyfajta önszabályozó tanulásról és ennek a megszervezéséről. Ez már nem az a tanításközpontú paradigma*, amelyben a pedagógus megmondta és megszervezte, hogy én mit tanuljak, és azt hogyan tegyem. Ellenkezőleg: nekem kell motiváltnak lennem arra, hogy egész életemben tanuljak, tanulni akarjak.
Pontosan tudnom kell azt, hogy miben vagyok jó, miben kell fejlődnöm, rendszeresen reflektálnom a saját tanulásomra, mert csak így tudom nyomon követni a fejlődésemet.”

*paradigma jelentése: Minta, összehasonlításra alkalmazott példa.

                         
                             Ennyire okosak, azért nem leszünk a felnőttkori tanulástól... 
                             Kristálykoponya, British Museum

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése