2014. szeptember 26., péntek

Mákos - gesztenyelisztes sütemény



Az egyik fővárosi sakkedzésről hazafelé a fiam bejelentette a buszon, hogy ő úgy enne egy kis mákos gubát, vagy tekert mákos kalácsot! Csak feltételezem, hogy itt valami kelt tésztás kalácsra gondolt, vagy beiglire? Szépen elmagyaráztam neki, hogy kelt tésztát nem tudok maglisztből készíteni, és élesztőt sem használhatunk. A gubához pedig kifli, vagy kalács kell…

Nem is tudom, miért érzem úgy egyre gyakrabban, hogy a gyerek GAPS diéta szerinti étkeztetése problémásabb, mint egy madagaszkári makit jóllakatni Grönlandon, az ott élő őshonos flórából, vagy faunából?

Azután megbékéltem a mákos sütemény készítés gondolatával. Nem láttam tiltólistán a mákot, de ajánlott listán sem… Elkezdtem átgondolni, mi lehet a mákban káros, vagy hasznos? A gyerek nem vezet, nem allergiás rá, drogtesztet sem fog nála senki készíteni, 1-2 szelet mákos süti elfogyasztása után… Viszont a mák jelentős mennyiségű magnéziumot tartalmaz (130 mg / 100 g), amely bevitele minden nap szükséges a szervezetünkbe (az izomgörcsök megelőzésére, segíti az immunrendszer munkáját, javítja a szívműködést, megelőzi a cukorbetegséget, stb.). Korábban írtam róla, hogy erős fejfájásos időszakokban Magne B6-ot adtam a fiamnak . Az étrendjében elfogyasztott olajos magvak, zöldségfélék, hüvelyesek, leveles főzeléknövények, stb. szintén nagyon jó magnézium forrásnak számítanak.

A mák emellett jelentős mennyiségű kalciumot is tartalmaz, amely 968 mg/ 100g értékű. Egy tejfogait hullató, és növésben lévő 10 évesnél, ez sem elhanyagolható tény!
 

Élelmiszereink magnéziumtartalma
Élelmiszer
mg/100 g
Búzakorpa
590
Szójaliszt
235-250
Étkezési búzacsíra
230-336
Kakaó
200-414
Csipkebogyó
200
Mogyoró
180
Mandula
170-250
Napraforgó
170-250
Köles
170
Árpaliszt
155
Száraz bab
150
Zabpehely
139
Mák
130
Dió
130-267
Búza (szemes)
120
Száraz borsó
120



Én egy kavart, mákos süteményt készítettem a fiamnak, amihez gesztenyelisztet tettem. A kókuszlisztet túl száraznak, a mandulalisztet túl darabosnak találtam a darált mák mellé!

Hozzávalók egy 20x20 cm méretű, kicsi tepsihez:
2 tojás - a sárgája az alaptésztához keverve, a fehérjét habbá vertem,
1 nagy evőkanál méz,
fél kávéskanálnyi szódabikarbóna,
10 dkg darált mák,
3 dkg vaj, és egy kis vaj a tepsi kikenéséhez,
2 evőkanál gesztenyeliszt,

A tojások sárgáját, a mézzel, olvasztott vajjal kikevertem, hozzáadtam a darált mákot, a szódabikarbónát és a gesztenyelisztet .  A tojások fehérjét kemény habbá vertem, és a masszába forgattam.  A sütőt előmelegítettem, és a masszát, a  fenti méretű, kikent tepsibe öntöttem. Kb. 30 percig, közepes erősségű hőnél, villanysütőben sütöttem.


Mákos - gesztenyelisztes sütemény, házi meggylekvárral 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése