Fiatalabb koromban nagyon szerettem Vámos Miklós beszélgetős
műsorait, mert érdekes volt hallani azt, mit gondolnak a világról és éreznek
magukban azok a megkérdezett beszélgetőtársak, akik az élet valamilyen területén
elismertséget tudtak maguknak szerezni. Az utóbbi időben, életünkben Rónai Egon
műsorai, szerkesztett beszélgetései vették át ezt a szerepet. Sajnos itt a
gondolatok, érzelmek mellett a beszélgetéseket nagyon erősen átszövik a napi
politikai történések, ezek társadalmi elbizonytalanító hatásai, de mit tegyünk,
egy ilyen világban élünk...
Az alábbi beszélgetésrészlet nagyon tetszett, emiatt
szeretném megosztani ebben a blogban, hiszen a fiam mindennapi életét a játék
határozza meg (versenysakk), amelyhez hátteret mi, a szülei biztosítjuk, de egy
olyan közegben, amelyben elkerülhetetlenek a napi politikai hatások!
Rónai Egon: Húzós 2. Újabb beszélgetések
A mi rosszkedvünk csak szociális kód
Mérő László
Matematikus, pszichológus
Részlet 190-193. oldal
„- Csaba fia azt
mondta, mindig volt önöknél otthon egy aktuális játék, és volt néhány év,
amikor az a go volt. Így lett ő később bajnok, de az elején sem volt olyan
soha, hogy egyből nyerni hagyta volna a gyereket. Az rossz pedagógia lenne?
- Nem tudom, de a gónak megvan az az érdekessége, hogy japán
eredetű játék, és a japán kultúrában eleve másként gondolják. Tehát, magyarul
úgy gondoljuk, hogy győzzön a jobb! Japánban nem így gondolják. Japánban úgy
gondolják, hogy győzzön az, aki jobban küzd. Csakhogy ezt lehetetlenné teszi
az, hogyha megvan a tudásfölénye valakinek. Leülök mondjuk, Polgár Judittal
sakkozni, semmi értelme, mert hülyére ver. Ad nekem egy vezérelőnyt, az sem jó,
mert akkor én fogom megverni, de mondjuk egy bástyaelőny környékén izgalmas
partit fogunk játszani. És ha legyőzöm egy bástyaelőnnyel, nem fogom azt
gondolni, hogy én vagyok a jobb sakkozó, de azt jogosan gondolom majd, hogy
most jól küzdöttem. Szóval ez a japán hozzáállás, és ezt időnként érdemes
átvenni. Miután a góról volt szó, ezt teljes természetességgel vettük át. Tehát
az, hogy eleinte adtam neki kilenc előnyt, az nagyon sok. Az körülbelül annyi,
mintha mondjuk, pingpongban ad az ember húsz pont előnyt és még egy magas
labdát. Aztán már csak nyolc követ, hat követ, számoljunk lefelé. Öt pont előny
már nem olyan sok pingpongban sem, de aztán eljött a pillanat, amikor már neki
kellett volna előnyt adnia nekem, de ezt a gátat nagyon lassan törtük át.
Tehát, amikor a Csaba előnyt adott nekem, akkor már rögtön három kő előnyt
adott.
- Az milyen érzés
volt? Hogy alulmaradt a fiával szemben? Vagy azt érezte, hogy ez így most akkor
méltó küzdelem, vagy éppen büszkeséget, hogy milyen jó gyerek?
- Nem, csak hogy jobban játszik, mit csináljunk. Aztán most
már nincs értelme játszanunk, mert nem tud annyi előnyt adni. Húsz pont és egy
magas labda is kevés.
- Mondta, hogy nem
politizál. Matematikus, pszichológiával foglalkozik, ezzel kapcsolatos
kutatásokat vezet. De voltaképpen a politika kicsit erről is szól. Múltkor
leírta, hogy Orbán Viktor milyen módon hisz a saját szavaiban, és milyen módon
építi fel a megjelenését a nyilvánosság előtt. Hogy van benne düh, de az nem
indulati, hanem felépített.
- Igen, így van.
- Ezzel önmagára hat,
és ily módon később a tömegekre? Így lesz kölcsönhatássá?
- Ez úgy működik, hogy önmagára hat. A jó és rossz hatását a
gondolkodásra nagyjából az utóbbi húsz évben elég jól feltárta a pszichológiai
kutatás, a többi alapértékét még nem. Nagyon is hat az emberre az, hogy milyen
érzelmeket él át. Egyrészt az emberek többsége számára a harag rossz tanácsadó,
ahogy már a latinok is mondták, de fordítva is igaz. Van olyan, létezik olyan,
hogy hirtelen felindulásból elkövetett okosság. Vannak olyan emberek, akiknél a
düh kifejezetten az észérveik javulásához vezet.
- Ahogy csúnya szóval
mondani szoktuk, felspannolja magát, hogy a legjobb formáját tudja hozni?
- Igen, ez nem mindenkire igaz, de sok emberre. Orbán
Viktorra például gyanúm szerint érvényes, bár őt magát személyesen nem ismerem,
és nem vizsgáltam.
- Szokta elemezni
magában, vagy akár hivatalos vizsgálat formájában a magyar politikai
szereplőket?
- Nem. Olyanok, amilyenek.
- Akkor viszont
fordítsuk meg, nézzük a társadalmat! Azt mondjuk magunkról, hogy a magyar
depresszióra hajló nép, hogy minket a rosszkedvünk visz évszázadok óta
valamerre.
- Még ez sem igaz. Azért mondjuk magunkra, mert tényleg
ilyenek vagyunk, de ettől még nem biztos, hogy ez így igaz. Nem én jöttem erre
rá, hanem egy holland antropológus lány, aki a doktori disszertációját pont
Budapesten írta. Rájött, hogy nem csak valahol Polinéziában vannak egzotikus
helyek, hanem akár egy halpiac is az, ami Hollandiában van. De ő, mondjuk éppen
a Hunyadi teret bökte ki, vagy egyáltalán Budapestet. Nem egyetemi tanárként
kérdezett meg, hanem akkoriban céget vezettem, és láttam rajta tanári szemmel,
hogy valamit furcsáll. Aztán az interjú után megkérdeztem tőle, hogy miért volt
végig ilyen furcsálló. Hát, mondja, azért, mert most már vagy tíz-tizenkét
magyar cégvezetőt megkérdezett, és mindegyik panaszkodott, én meg nem. Ezen
csodálkozott. Szóval kiszáll, a mit tudom én 700-as BMW-ből – nekem nincs ilyen
szemem hozzá, neki volt -, ott áll az ötezer dolláros öltönyében, és dől belőle
a panasz. Eleinte hollandként az jutott eszébe, lehet, hogy az adóhivatal
ügynökének nézik, és azért panaszkodnak itt neki. Ez magyarként eszünkbe se
jutna. Aztán arra jött rá ez a holland kulturális antropológus lány, ez lett
végül a tézise, a doktori disszertációjának a fő mondanivalója, hogy ebben az
országban ez a szociális kód. Tehát, ahogy az olasz túloz, nagy széles
gesztusokkal magyaráz, a német visszafogott, az amerikai keep smiling, folyton
mosolyog, ugyanúgy a magyar meg folyton panaszkodik, és ez ugyanúgy nem jelent
semmit. Ez nálunk csak az alaphang.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése