Nálunk elég későn jött el az a nap
(szerencsére!), hogy a gyerek önállóan akart, az interneten interaktív
számítógépes játékra regisztrálni. Engedtük, mert az összes ismerőse ezen a
játékon van, nem tűnik agresszív játéknak, fiús, de stratégiakészítésre,
gondolkodásra ösztönöz.
Magát, a játékban való részvételt, egy
szülői beszélgetés előzte meg. Tettem ezt több okból.
Mikor a bátyja volt kisebb, vagy ilyen
idős, nem létezett még ennyi interneten elérhető információ, honlap, veszély.
Akkor a TV-műsorokból ömlő szemetet kellett szűrni, néha nagyon kemény kézzel,
mert nem voltak a tartalmakra életkort jelző karikák. Most sem azért láthatjuk
ezeket a jelöléseket, mert a kereskedelmi, vagy bármilyen csatornák a mi
gyerekeinket akarják megvédeni, hanem törvényileg szabályozták, így a saját
bőrüket (ide először egy hátsó testrészt gépeltem, amit töröltem!) kénytelenek
védeni… Volt a számítógépre telepíthető játék, amit a szülő tett fel, vagy a
videóban magunk által elindított, és előtte cenzúrázott tartalmú mesefilm.
Sajnos, ezek sem agresszió nélküliek,
de nézés közben, és utána lehetett róluk beszélni, feszültség mentesíteni a
gyereket. Ezért jobb az olvasás, mert
akkor a gyerek annyi agressziót tud csak a történethez elképzelni, amennyi az ő
világában létezik (még elviselhető számára!), és nem kívülről sokkolják a
filmipar által kitalált jelenetekkel, trükkökkel, hangokkal, színekkel… A neki
való olvasással, a történet hallgatásával tanítjuk meg a gyereket belső képek
létrehozására. Az olvasmány tartalmát pedig, mindig a gyerek életkorához,
érettségéhez kell választani, mert pl. egy 3-4 évesnek nem való Andersen egyik
horror meséje sem, mert azokat a történeteket nem az ő szintjének írták!
Vekerdy Tamás nagyon szemléletesen írja
le, 2006-ban megjelent Felnőttek és gyerekek / Mit akarunk egymástól?
Pszichológiai írások c. könyvében, hogy a legártatlanabb természetfilm, vagy
mesefilm sem tesz jót a gyereknek, ha azt magára hagyva kell néznie.
„A
képernyők testileg is lecövekelik mozdulatlanságra kényszerítik a gyereket. A
feldolgozás, a beépítés, a fejlesztő elsajátítás, már a testi szinten leáll. De
ezen kívül a megjelenő külső kép blokkolja a belső képkészítést. A kisgyermek
azt hiszi, hogy ez ugyanaz, mint amit ő úgy szeret, mint ami olyan jólesik
neki, mint ami megkönnyebbülést hoz számára – tudniillik a belső képek
áramlása. De a feldolgozás nem történik meg.”
Forrás:
Vekerdy Tamás, Külső képek fejezet, 44. oldal
„Ha
egy kisgyerek csak a legjobb és legszelídebb angol természetfilmeket nézi –
ahogy nálunk tévézni, videózni szoktak, órákon át-, akkor is agresszívebb lesz.
Mert lebénította a készülék a mozgást, melyben feldolgozó erőként jelenik meg
az aktivitás, és leállította a lelki feldolgozást is. Így az indulatok
duzzadnak, a feszültségek nőnek és adott esetben kirobbannak.”
Forrás:
Vekerdy Tamás, Agresszió fejezet 45. oldal
Nagyon elgondolkodtatóak ezek a sorok,
de hol vannak ezek a gyerek pszichéjét érő romboló hatások, azokhoz a
veszélyekhez képest, amelyek a gyereket az interneten pl. egy chat-tel
rendelkező felületen érhetik?
Valós veszélyek, amelyekről hamarabb
tudjon (ismerjen!) a gyerek, mint a saját kárán (pszichés, vagy testi
sérüléssel) kelljen megtanulnia, hogy ezek léteznek!
A gyerekek Freinet pedagógiájú
óvodába, a nagytesó ilyen pedagógiájú alsó tagozatra járt általános iskolában.
Az iskolában, szülőként rendszeresen lehetősünk volt, szülői beszélgetőkörökön
részt venni. Egyik ilyen beszélgetőkör témája a TV-csatornákon keresztül, a
gyerekeinket érő agresszió volt. Azt már az alapdiplomám megszerzése előtt
megtanultam, hogy a szakemberek szerint a Tom és Jerry a legagresszívabb
rajzfilm, de igen elkerekedne a XX. század jó pár szakemberének a szeme, hogy
ezt agresszióban még felül lehet múlni… Ahogy telnek az évek, évtizedek a
tűréshatárunk egyre kijjebb van tolva, de ezt a gyerekeink készen kapják, nekik
nincsenek az életükben évtizedek, hogy ehhez hozzászokjanak! Nekünk még voltak
évtizedeink!!! A kéretlenül rájuk ömlő reklámok, filmbejátszások, nem lesznek
az életkori fejlődésüknek megfelelőek, csak ömlenek, rombolnak…
Ezen a beszélgetőkörön idézte fel az
egyik szülő azt a gondolatot, amelynek a lényegét írom le:
Ha
a tenger mellett élsz, tanulj meg vele élni!
Azt
próbálta ezzel elmondani, attól hogy tiltjuk a gyereket a tengertől, és annak
veszélyeitől, az még minden nap létezni fog, ott lesz mellettünk. Okosabb arra
megtanítani, hogy a tengerrel, és mellette kell élni! Igaz ez a hasonlat, a
ránk ömlő műsoráradatra, szemétre, agresszióra…
A tenger mellett élni...
A mi, internet használattal
kapcsolatban elhangzott beszélgetésünkben, körbejártuk azokat a témákat,
miszerint senkinek nem adunk meg saját nevet, lakcímet, telefonszámot,
információt arról, ki és mikor merre jár. Kérésre, vagy anélkül, nem lehet
fényképet küldeni, sem ruhában, sem anélkül! Soha nem tudja senki, ki van
arctalanul, egy 8 vagy 12 éves regisztrációja mögött!
Nem üldözünk szóban másokat, mert…
…mert, anno mikor még nem létezett
internet, szintén piszkálták egymást a srácok iskolában, közösségben, de akkor
haza lehetett menni, magukra csukni a kertkaput, vagy a szobaajtót, és nem ért
utol senkit a külvilág. Volt biztonság, volt hová menekülni. Most nincs, mert
az egész történet folytatódik, és ömlik egy digitális felületen arra, akire
rászállt a szűkebb közössége…
… mert, nem kergetünk másokat
öngyilkosságba, önrombolásba - mindenkinek értékes az élete!
Átbeszéltük, hogyan kérjen tőlünk
segítséget, és mielőbb szóljon, ha úgy érzi nincs valami rendben!
Ezek után nem marad más szülői adu a
kezünkben, minthogy a tenger mellett kell élni…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése