2014. február 17., hétfő

Védőoltás




Télen, egyik nap rádióból hallgattam az egész órai híreket, amiben bejelentették, hogy megkezdődött az influenzaszezon! Személy szerint az eper-, dinnye- vagy barackszezon kezdetének jobban szoktam örülni, viszont ha most kezdődik, akkor kezdődik.
Én pedig belépek a felelőtlen szülők csoportjába, mert nem oltattam be influenza ellen egyik gyerekem sem, valamint magamat sem.
Hallgattam emiatt eleget a férjemtől, aki amint az oltóanyag első adagja megérkezett, első volt az üzemorvosnál…

Nem szándékozom állást foglalni az oltás mellett, vagy ellen. Ezt mindenki maga döntse el! Megértem azok aggodalmát, akik a be nem oltottak miatt félti a gyereke egészségét, viszont megértem azokat a szülőket is, akik a mellékhatásoktól rettegnek, vagy átéltek hasonlót maguk, vagy a gyerekük miatt.

Nem vagyok az a felelőtlen szülő, aki nem adat be minden kötelező védőoltást a gyerekének, sőt ha trópusokra küldtem őket, a gyerekek olyan plusz oltásokat kaptak, hogy szükség azokra az életben nem lehetett, sem akkor, sem azóta. Saját magam - munka miatt -, boldogan megyek időszakos tífusz elleni védőoltásra. Továbbá nem utazom olyan országba, ahol malária gyógyszert kell szedni, mert a májam miatt nem lehet… Van otthon csecsemő oltási könyvünk, sárga nemzetközi oltási könyvünk, a háziorvosnál beadott kullancs, és egyéb oltási könyvünk, nekem még céges is, hogy esetleg „szennyvizes területet” látogathassak.

Számomra nagyon visszás, mikor a trópusokra utazókat, olyan oltásokkal terheli pl. egy magán oltóközpont (nem az országos központról beszélek, távol álljon tőlem!), aminek 90%-ára esélye sem lenne az odautazónak. Horror összegekbe kerülhet egy ilyen utazás előtti oltás sorozat (nem a többször ismételhetőségre gondolok, hanem a mennyiségre!), emiatt érdemes tájékozódni az adott ország hivatalos helyein, szerveinél, konzuljánál, olyan emberektől, akik éltek vagy hosszabb ideig ott tartózkodtak. Igen, vannak olyan országok, ahová nemzetközi könyv nélkül be sem engedik az utazót. Ennek mi lehet a tartalma, az országonként, kontinensenként változó, de vannak kötelező oltások! Emellett a lehetőségek jól tágíthatóak, az utazó mit kér még, mit hallott, mitől retteg, stb. Egy biztos, fertőzésekből, járványokból, hogy ne kapjon el semmit, aki egyes fertőzött helyekre akar látogatni a világban, csak az fogja megmenteni, ha oda sem megy, marad a saját országában! Nincs egy oltás mellett sem 100%-os védelem! Az ellenanyag, ott cirkulál a szervezetünkben, de pár éven belül újra kell oltani (állítólag vannak életre szólóak is, de azok kisebb számban és nem minden oltandó problémára). A maláriával, ami ellen tabletták vannak, pedig vagy szerencséje lesz, vagy sem…

Pl. a trópusi területeken felnövő gyerekek teljesen más összetételű védőoltásokat kapnak, mint mi kaptunk gyerekkorunkban, vagy kaptak, kapnak a gyerekeink.

 

Egyik családi történetünk, mikor a nagyobbik fiam 10 éves volt, egy karácsony előtt utazott apával, nagypapával hármasban trópusokra. A gyerek utazás előtt produkált valami megfázás szerű betegséget, de mire a gépre kellett szállnia, már napokkal előtte tünetmentes volt. Néhány napja már rohangáltak a melegben, mikor a fiam iszonyúan lázas lett. Nem volt mese, magánkórház, jó sok dollárral a zsebben, kivizsgálások és az orvos megállapította, hogy egyszerre tífuszos és maláriás. Infúziózták, helyrerakták, hazautazhattak, de ez minden volt, csak nem pihenés és álomutazás. Közben itthon bejelentettem az ÁNTSZ-nek, hogy mit találtak a gyereknél, haza fog utazni, érdeklődtem, hol kell jelentkezni, milyen intézkedéseket kell tenni, stb. Azonnal ki akartak a lakásunkra jönni, és bezárni bennünket! Kérdeztem, mit és kit akarnak egyből karantén alá vonni, ha a gyerek egy másik kontinensen van, nekem pedig semmi bajom? Azt azért tudni kell, hogy pl. egy tífusz fertőzött, akár évekig is lehet ürítő, mert tünetmentes, de még sem gyógyult. Elég, ha a mellékhelyiségen belül nincs kéztisztítási lehetőség, míg megfogja a kilincset, hogy elmenjen a kézmosó helyig, már fertőz!

A gyerek hazaért a repülővel, igen nagy sebességgel közlekedtem vele az akkori László Kórházig, ahol megállapították, egyik sem lehetett, a kinti diagnózis szerinti fertőzés, mert ennyi idő alatt nem múlt volna el a maláriás láz, és hasmenésnek nyoma sem volt (bár ez nem kötelező velejáró egy tífusznál)… A végső diagnózis az volt, hogy szépen kivitte magával a kis torokgyulladását, megfázását, vírusát, vagy baktériumát – ott pedig kijött rajta, magas lázzal. A kinti magánkórházban pedig megtalálták a védőoltás ellenanyagát, és a szedett gyógyszer maradványait, ha ezt lehet így megfogalmazni!

Vissza a védőoltásokhoz. 2012-ben, az évi influenza elleni védőoltás után kezdődött a fiam fejfájása. Ez a negatív élmény, a fejfájás állandósulása, a mai napig kíséri az életünket. Lehet semmi köze a kettőnek egymáshoz, azon kívül, hogy időben egybe estek, még sem tudtam magam rávenni a fiam újraoltatására…
Itt az influenzaszezon, és mint írtam jobban várom a tavaszi eperszezont, de előbb-utóbb kiderül, helyesen döntöttem-e vagy sem?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése