Velünk sem könnyű szülőkkel, ezt be
kell látnom, ha az egyesületek és edzők oldaláról nézem a világot! Velem, meg
főleg nem…
A témán való gondolkodást, egy
virtuális térben zajló beszélgetés indította el bennem: Miszerint mi szülők sem
könnyítjük meg az edzők dolgát, a gyerekeink felkészítése, vagy versenyen való
szerepeltetése közben. Én, ettől függetlenül szülői oldalról írok le néhány
gondolatot!
Nagyon szerettem a Fehér tenyér c. filmet, iszonyú nehéz
téma, és elgondolkodtatja a nézőt. Ebben a filmben látható egy sportoló
gyermek, és a felnőtt edző kettőse. Miért szenvedett a gyermek a múltban, és
miért szenved a felnőtt férfi, aki edző a mában? Tegnapi holnapunk…
Viszont ezt a sorsot nem szánnám, sem
a saját gyerekemnek, sem más gyerekének… Mikor egyesületet választ egy szülő,
van olyan ember, aki miatt oda akarja vinni a gyerekét. Megbízik benne, a
gyerek szereti azt a felnőttet, aki irányítani fogja.
Sajnos ez a mi esetünkben sem így
történt. Az edző, aki miatt sokan úszni vitték a gyereküket - egyesületi döntés
alapján -, még sem az ő edzőjük lett. Kezdtük elölről, rettentően sok
problémával. Volt külön egyesületi megbeszélés, ahová a szülők és az egyesület
vezetői, az edző jelenlétében beszélték meg a problémákat, ami ott tartott
akkor, hogy vagy megy az edző, vagy a gyerekek nem mennek. A csapat fele a
távozást akarta, a másik fele pedig védte, hogy itt egy ember munkájáról,
életéről van szó, nem fogunk csak úgy valakit elküldetni. Akkor szembesítettem
az egyesületet, hogy mi egy adott ember miatt vagyunk ott, és hittünk az
ígéretnek, mert a gyerekeinket tárt karokkal várták volna más iskolák a beiratkozásnál!
Mi döntöttünk szülőként az adott sportiskola, és sport mellett… Ami ebben a
történetben a megdöbbentő volt, nem a technikai felkészítést, azt a módszert
támadták elsősorban a szülők, ami edzésen történt, hanem a pedagógia
hozzáállást, a gyerekekkel való bánásmódot. Sehogyan nem talált ez az
úszóosztály és edző egymásra, ami állítólag más évfolyamban remekül működött.
Nem mennék ezekbe a huzavonákba mélyebben, mert nem akarok senkit megsérteni
vele…
Soha nem szóltam bele, a gyerekeim
egyetlen pedagógusának, fejlesztő szakemberének sem oktatási, sem zenei oldalon
a szakmai munkájába. Sőt megköszöntem, és hálás voltam nekik! Nem értek hozzá,
ha értettem volna, megtanítom otthon, egy magántanulónak, és ezzel a kör
bezárult. Viszont egy dolgot soha nem hagytam szó nélkül, a következetlenséget,
a kapkodást, az egyik percről, másikra változtatott dolgokat, a nevelési –
pedagógiai hibákat. Ezt az elvet követtem az edzések, edzők esetében is.
Nehéz pl. azt szó nélkül hagyni, mikor
a fiam utolsónak indult úszni minden edzésen, és utolsónak ért ki a partra, a
többiek már régen az edző következő utasítását hallgatták, mire ő vagy
kérdezett a többiektől, vagy nem tudta mi a feladat? Ha kérdezett, ne
beszéljen, ha nem kérdezett nem tudta a feladatot végrehajtani. Szörnyű
értékelései voltak félévente az egyesülettől, és voltak még így egy páran, amit
a mai napig nem értenek a szülők, mert kitűnő tanuló, jeles /kitünő szorgalmú
és magaviseletű gyerekekről beszélünk, egy poroszos pedagógiát követő iskolában.
Én szó nélkül hagytam…
Egyik évvégén volt az a pont, amikor
az edzővel képtelenség volt kommunikálni, mert egyszerűen nem lehetett sem
szóban, sem írásban utolérni, a tőle küldött írásbeli tájékoztató csak arra
volt jó, hogy mi szülők semmit ne tudjunk, vagy ne úgy legyenek dolgok… nem
ragozom, lehetne sérelmeket, bármit, de a bejegyzést azzal kezdtem, velünk
szülőkkel sem könnyű az edzőknek!
Én ekkor mondtam ki, hogy köszönöm, az
én pénzemért, az én időm kárára, ne szórakozzon velem senki! Nem voltam hajlandó
tovább együttműködni a gyerek érdekében. Nem költöm az általam megkeresett
pénzt arra, hogy felszerelést vegyek, versenyre fizessek a gyereknek, és
támogassam, vagy fizessem az utazást odáig, közben egyikünket se vegyenek emberszámba. Ez a döntés, akkor azt jelentette,
hogy a fiam nem ment több úszóedzésre, nem volt tovább az egyesület tagja. Volt
egy nyarunk az iskolának kérvényt írni, hogy szeretnénk, ha abban az osztályban
maradhatna, ahová 2 évet járt. Sikerült, ha nem - megyünk másik iskolába…
Kerestünk másik két egyesületet, ahol a fiam akar teljesíteni, szereti azokat a
sportokat. Viszont a mai napig megkockáztatom, ha az egyesület anno nem módosít
annak az edzőnek a személyén, aki miatt sokan vittük a mostani iskolába a
gyerekünket, és úszni, az én fiam még mai napig úszna, és később a vízilabda
felé orientálódott volna…
Azóta nem győztem a sakkos oldalról
azt hallgatni, hogy nagyon hálásak az úszóegyesületnek - a korábban történtek
miatt -, mert ők nyertek egy olyan gyereket, aki fegyelmezett, akar és tud
dolgozni!
Az utóbbi másfél évben értünk el oda,
hogy akik a fiamat sakkon és búváredzésen edzik, azokat feltétel nélkül el
tudja fogadni, és szeretni! Ez pedig nagyon fontos, talán a legfontosabb. Meg
akar nekik felelni, dolgozni akar a sikerért, és a versenyeken visszaadni
valamit azoknak, akik tanították, felkészítették – büszkék lehessenek rá, örülhessenek
a sikerének. A mi szülői örömünk határtalan, de aki felkészíti a gyerekünket,
bármilyen versenyre, az az edző látja mögötte a munkát, amiért csak hálásak
lehetünk neki!
Rajtam kívül még sokan leírhatnák a
történetüket, miért hagyták abba azt a sportot, amibe a gyerekük, és ők a
háttérből rengeteg energiát fektettek, biztos lennének megrázóbbak, lehet
azokból többet okulhatnánk, tanulhatnánk…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése