Az látszik a bejegyzéseimből, hogy a
fiam iszonyú pszichés, és fizikai terhelésnek van kitéve a tanév ideje alatt.
Az általános iskolai feladatai mellett
versenysakkozik, és búvárúszó egyesületi tag. Az osztályukban, vagy az
iskolájukban nagyon sok gyereknek több sportága van, több egyesület tagja
egyszerre. Az iskola egyes sportágak után, nemzeti utánpótlás támogatást kap,
és ahhoz, hogy ebbe az iskolába, bizonyos osztályokba járjon valaki, akkor
legalább egy sportágat űznie kell. Ennek a városban, több mint 60 éves
hagyománya van, sportolók generáció nőttek fel előtte.
Én első perctől kezdve azt mondtam,
számunkra nem presztízskérdés, hogy a gyerek ebben az intézményben tanul-e vagy
sem! Mi célzottan választottuk ezt az iskolát, és az úszóosztályt évekkel
ezelőtt. Szakember javasolta, hogy a meglévő problémákkal a beszédben, a
várható írási, olvasási problémák miatt, ne válasszunk nyelvi osztályt, vagy
egyéb humán beállítottságú szakot indító iskolát, alsó tagozatra. Ez a tanács
nagyon helytálló volt, mert a fiam a reáltárgyakban, logikát követelő
feladatoknál dicséretes tanuló, míg olvasás, nyelvtan és egyéb írásbeli
tárgyaknál nevelési tanácsadói felmentéssel rendelkezik, az írásbeli értékelés
alól. Ez nem azt jelenti, hogy nem írja meg a dolgozatokat, hanem más feladatot
kap, vagy az értékelés szempontjai eltérnek a felmentéssel nem rendelkezőkkel
szemben.
Már korábban voltak olyan
visszajelzéseink szülőktől, hogy mennyivel könnyebb az én gyerekemnek, mert
könnyített számára a feladat, azokkal szemben, mint akire a normál
követelmények vonatkoznak! Elég türelmesen viseltem a hasonló megjegyzéseket,
mivel a második gyerekemnél hangzott el. Lehet, ha az elsőnél kapunk hasonlót -
akkor még a harmincas éveimben-, az illető torkának estem volna…
Megbeszéltem ezekkel a szülőkkel, hogy
ez nem így van. Gondoljanak bele, hogy a napi feladatok, edzések, és hétvégi
versenyek mellett évek óta járunk magánúton fejlesztő szakemberhez, azután a
gyereknek járnia kell az iskolai fejlesztő pedagógushoz. Ez nem csak rengeteg
pénz, hanem rengeteg idő és gyakorlás, energia a gyerek és a mi részünkről. A
heti plusz órákon feladatot végez, és kap még otthoni külön feladatot, a
különórán és egyaránt az iskolában. Ennyi plusz energiával sem tudja azt a
szintet hozni, amit egy normál képességű gyerek tud, pici energia befektetéssel!
Ezek a dolgok, a mi saját nehezítő
tételeink, de a sportiskolával kezdtem a bejegyzést.
Sok szülő, nem érti meg beíratás
előtt, vagy azután a gyermeke iskolába járása közben, hogy ez olyan, mintha 2
iskolát végezne egyszerre a gyerek. Elsőként az iskolai követelményeknek kell
megfelelni, ahol alsó tagozatban az lenne a lényeg, hogy megtanuljon, írni,
olvasni, számolni, biztos alapot kapjon a felső tagozatos követelmények
teljesítéséhez. Ez sem kevés, főleg nem, nagyon jó bizonyítvánnyal.
A délután pedig az edzőké, egyesületé.
Kemény fizikai munkával (esetünkben szellemivel is), akár a hét minden napján,
vagy napi több edzésen. Azután hétvégén jönnek a versenyek, szinte pihenés
nélkül. A versenyek sokszor elveszik az egész hétvégét, és úgy kell folytatni a
következő hetet, hogy egy pihenő nap sem volt! Pihenés nélkül kell végezni a
tanulást, helytállni az edzéseken.
Igen, ez már a ló túloldala. Viszont
gondoljon mindenki abba bele, ha egy gyerek tehetséges, edzések és gyakorlás
nélkül nem fog versenyen eredményt elérni! A tehetséget pedig szülőileg
támogatni kell, mert a délután a számítógép előtt, esetleg labdázással, vagy a
semmivel szintén el fog telni. Itt kanyarodunk vissza oda, hogy aki nem ér el
eredményt, vagy nincs támogatott sportágban, annak mi keresni valója van egy
ilyen típusú iskolában???
A szülők között, az szintén eléggé
téves elképzelés, ha van egy viselkedészavaros, hiperaktív, vagy bármilyen
túlmozgással járó problémás gyerekük, akkor majd sportolni küldik, és egy
poroszos oktatási stílusú iskolába íratják. Szerintük, majd ott megnevelik, és
rendre szoktatják! Ezt miből gondolják, ha nekik otthon előtte 6-7 évig nem
sikerült???
A gyerek problémái, szakember és
kezelés nélkül ettől nem fognak megszűnni, maguktól elmúlni, sőt! Az ilyen
gyerek agresszív lesz a többiekkel, a tanulásban nem tud majd teljesíteni,
tönkreteszi a pedagógusok életét, szétrombolja a közösséget, ahová jár. Sajnos
az osztálytársak lesznek az elszenvedői bármilyen verekedésnek, ellenük
irányuló agressziónak! Ezeket a gyerekeket egy szerető, és saját magukat,
személyiségüket kibontakoztató pedagógiát követő, alternatív iskolába kellene
beíratni… Természetesen ezek a gyerekek a sportban érhetnek el kitűnő, és
kiváló eredményeket, de segítség nélkül az életük minden más területe, a
kudarcok színtere lesz!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése