2014. január 19., vasárnap

Ezek az űrből jöttek?




A nagy kérdés, hogyan magyarázzuk el a környezetünknek, rokonainknak, hogy a gyerek diétázik? Ráadásul, pont ezt a diétát kellene tartania!
Valamint meg kell értetni a környezettel, hogy a jutalmazás eszköze évekig, nem az édesség! A neki vett ajándékok közé sem lehet táblás csokit, csoki mikulást, nyuszit, vagy játékkal töltött csoki tojást csempészni.

Nem felejtem el azokat a pillantásokat, amiket a gyerek kapott egy sakkverseny szünetében, mikor lazán kinyitottam egy pici dobozkát, és ő villával fasírtot és zöldséget falatozott. A versenyek házigazdái, ugyanis pazar büfét szoktak rendezni, klassz vajas kenyérrel, felvágottal, kolbásszal. Ezt lehet fogyasztani, tucatszámra kirakott szénsavas üdítővel, vagy kancsós teával, szörppel, felnőtteknek termoszos kávéval. A srácok lejátsszák az aktuális partit, majd rohannak enni, inni és rosszalkodni.
Igen, rosszalkodni. Én magamban jókat szoktam azon nevetgélni, hogy ezek az okos és fegyelmezett gyerekek, hogyan tudnak egy pillanat alatt, a másik oldalukra átfordulni? A szünetekben simán fára másznak, egymást fürdetik a sárban, vagy kergetőzve rohangálnak, üvöltöznek. Naponta a több órás edzések után, miként rohannak a teremből kifelé, amihez képest a Jumanji c. film állatsereglete, egy nagy nulla!
Azután a szemek még jobban kerekedtek, mikor az avokádós salátához zúdítottam némi felkockázott csirkehúst, mert eljött az ebédidő.

Viszont ezek a könnyen megoldható helyzetek. Nehezebb a vendégség, búvárverseny és a tábor.
Még a diéta elején hivatalosak voltunk egy ballagásra. A ballagás utáni buli kínálatát, én is rendesen színesítettem a sok sütivel, amit már hónapokkal korábban, segítségként beígértem. Szegény bulit tartó anyuka volt gondban, hogy most a családunkat mivel etesse?
A kisebbik fiam GAPS diétázik, apuka a legtöbb élelmiszerre allergiás, én nem ehetek disznóhúst, és szintén csak diétás ételeket fogyasztok. Szerencsére a macskánk nem volt hivatalos, aki szintén válogatós. Legjobban a nagyobbik fiammal jártak, akit inkább etetne az ember, mint ruházna, mert annyit evett nyár elején…

Az egyhetes „ott alvós” tábor volt az igazi kihívás. Nem nekem, mert én csupán kérhettem, a diéta betartását. Elmondtam és leírtam, mit lehet és mit nem, nem nekem maradt a probléma, hanem a gyerekre felügyelő nevelőnek, és a helyi konyhás néniknek. Vajon miért csuklottam egy hétig? És az én anyukám? Kinek az anyját emlegethették többet, a gyerekét, vagy az enyémet???
Azért készültünk rendesen! A gyerek vitte magával a bio tartóstejet, a lekvárt, az otthon kókusz-, vagy mandulalisztből lesütött tartóskekszet, a kirándulásra dobozolt üdítőket, a szárított gyümölcsöt és magokat, valamint a fél házat. Előre meg kellett szervezni, ha a többiek program szerint fagyiznak, jégkrémeznek, neki mi legyen a nasi? Vihettek költőpénzt, napokra kiborítékolva. Azt meg kellett a gyerekkel értetni, hogy nincs a strandon palacsintázás, fagylaltozás, azt a pénzt gyümölcsre, ásványvízre, vagy valami húsételre, salátára költheti.
A gyerek nagyon jól vette az akadályokat. Harmadik nap, már kókuszrudat vett a büfében. Szépen, türelmesen elmondtuk neki a telefonban, hogy igen, kókuszt lehet enni, de nem ebben a formában, cukorral, adalékanyaggal, kakaóval, ételszínezékkel, aromával!

Minden elismerésem erre a hétre, a vele lévő tanító nénié volt, aki becsületesen adta a gyereknek az előírt vitaminokat, esti gyógyszert, gyakoroltatta az autogén tréninget. Az étkezés már nagyobb probléma volt, a biolekvárból alig hiányzott, a lesütött kókuszlisztes sütik mentek egy hét után a kukába, nem biotejet kapott, a gyerek pedig végigéhezte a hetet, mert a rendes menüből szelektált diéta szerint, lehet, vagy nem lehet enni alapon.

A tanév utolsó búvárversenye ismét szolgált némi meglepetéssel. Nagyon messze tartották a városunktól, és autó, valamint más autójában hely hiányában el sem tudtam kísérni a fiamat. Nagyon felkészültünk a verseny napjára. Egy hátizsáknyi elemózsia és innivaló állt rendelkezésére, ami mind megfelelt a GAPS étrend szabályainak. Tehát az ételmennyiség elegendő volt a tízórai, ebéd, uzsonna, és a késői érkezés miatt, még a korai vacsora étkezéseire is. Valami homokszem mégis került a gépezetbe, mert délután három óra magasságában, felhívott az egyik ismerős anyuka. Azt hittem valami baj történt, mert a gyereknek van saját mobilja! Mint kiderült, a kérdés az, hogy a fiam ehet-e hamburgert az ottani uszoda büféjében? Ugyanis nagyon megkívánta a többiektől, és éhes, de tudja, hogy a hamburgerzsömlét nem eheti meg. Megköszöntem a segítséget, és az odafigyelést. Mondtam, ha a büfében adnak neki tányéron csak húst és zöldséget, akkor vegye meg a nála lévő zsebpénzből.
Estére, csak hazakeveredett a gyerek és látom, tele a hátizsák! A tízóraira csomagolt ételhez hozzá sem nyúlt, az a zacskóból és alufóliából kirázott állapotban kenődött szét a hátizsák alján. Déli salátából hús eltűnt, a saláta fele ment a kukába. Csomagolt gyümölcs érintetlenül, a szőlőcukor helyett, a görcsök megakadályozására bekészített szárított gyümölcs, egy-két összetevő hiányában dobozostól, épségben hazautazott. A mézzel készített limonádék kétharmada szintén visszakerült, de legalább vett magának ásványvizet és ivott.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése