2014. január 22., szerda

Honnan szerezzünk ebédet a gyereknek?




Azon szerencsés szülők közé tartozhatunk, akik gyerekére vonatkozik a Nemzeti köznevelési törvény szerint, a 16 óráig tanintézményben tartózkodás szabálya.

Az iskolai étkezés megoldásával nem csak azoknak gyűlt meg a baja, aki eddig otthon készített ebédet a gyerekének, és nem kért menzát, hanem nekünk is, a diéta fajtája miatt.
Augusztusban eljött az a nap, mikorra az iskola kijelölte az első befizetési napot. Én mentem időben, mert számítottam arra, hogy a befizetés számomra nem 3 perc lesz.

Előadtam, hogy csak ebédet igényelnénk, de diéta szerint. Vittem papírokat diétáról, kórházból, szegény gazdaságis hölgy ezzel nem sokat tudott kezdeni, de nagyon segítőkész volt. Telefonálni kezdett, ahhoz a szolgáltatóhoz, akivel az Önkormányzat közbeszerzési szerződést kötött. 10 perc múlva azt mondták vissza telefonon, hogy ők ezt a diétát nem vállalják!

Mindezt telefonon, minden indok nélkül! Nem kérték be a gyerekem kórházi papírjait, nem ajánlották fel a cégük dietetikusát, egyeztetést az iskolai védőnővel, a mi gyerekorvosunkkal, senkivel. Nekik jogukban állt, minden érv nélkül nemet mondani!
A gazdaságis hölgy kicsit elsápadt, és javasolta menjünk az iskola vezetéséhez, hogy ezt megbeszéljük.

Az iskola igazgatóságán elmondtam a problémám, és érveimet. Egy alsó tagozatos gyereknél, aki nem hagyhatja el az iskolát csak szülői kikérésre 16 óra előtt, nem vállalják el diéta szerint, a meleg ebéd biztosítását. Azt pedig ne várják el tőlem, mint szülőtől, hogy egy tanéven keresztül, hideg salátát, köretet és húst csomagolja a gyereknek, mert ettől majd lesz más problémája, ami eddig még nem volt. Hiába csomagolnék bármit, azt mikrohullámú sütőben melegíteni nem lehet, a konyha pedig az ÁNTSZ előírások miatt nem melegítheti. Azt se várják el, hogy a tartott diéta szerint, a gyerek napi 4 étkezést betart, az ötödik és főétkezésnél, pedig minden olyan anyagot visszatáplál a szervezetébe, amit addig nem evett meg. Annak a diétának értelme nincs!

A vezető elég magas labdát kapott, az volt az ötlete, hogy megkeresnek egy másik konyhát, aki a felső tagozatos gyerekek ebédjét biztosítja, felvállalják a gyerek átkísérését iskolai időben. Másnapra vártuk a választ.

Másnap megkaptuk a nemleges választ, hogy ez a konyha sem tudja biztosítani a gyerek diétájának előállítását. Most hogyan tovább? Iskolai javaslatra, elindultam a városi jegyző felé, az Önkormányzathoz. Nem levelezni kezdtem, hanem azt az illetékes kollégájukat kerestem meg, aki a szerződéseket köti, és megkértem nézzük meg, mi alapján mond, a velük szerződött szolgáltató nemet? Ez a dolog nagyon hamar rövidre zárult, mert a közbeszerzési szerződést csak határozott, és szerződésben foglalt esetekre kötötték, a diéták tekintetében!

Az érveim itt azok voltak, hogy a szerződés kötésének idejében, attól, hogy a szerződést kötő nem rendelkezik olyan diéta ismeretéről, ami nem általános, vagy közismert, az a diéta attól még létezik?! A gyerekemnek pedig be kellene tartania, és elismételtem az iskolában elmondott indokaimat, hogy ki nem állt velem szóba, miért nem ehet a gyerek normál menzás ebédet? Az pedig nem megoldás, hogy összefőzik, azokat a hozzávalókat, amit megenni nem lehet, és majd a gyerek jobb- és baloldalra osztja a tányéron a kimért ételt…

Az ügyintéző nagyon elkomorodott, azt mondta igazam van, nem tehette volna azt a szerződött konyha, amit tett, vagy legalábbis nem ezzel a módszerrel. Közbeszerzési szerződést pedig nem egyszerű módosítani. Továbbá mesélt pár intézményről, ahol pl. úgy oldották meg a lisztérzékeny gyerek étkezését, hogy a tésztával főzött levesből, kimerték az üres levet. A szülők pedig nem értették, miért romlik fél év alatt, a gyerek diéta melletti állapota? Ezeket a történeteket lehetne vég nélkül folytatni, de ez az én problémám nem oldaná meg.

Ígéretet kaptam arra, hogy beszélnek konyhákkal, akik egyébként készítenek diétás ételt, és próbáljuk meg kiszállítással megoldani a dolgot. Ezt kb. 1 hét alatt sikerült elintézni. Az ügyintézővel elmentünk egy egyébként diétás ételt készítő, és kiszállító étterem / konyha vezetőjéhez. Azzal a feltétellel vállalták a kiszállítást, hogy speciális igényt teljesíteni nem tudnak, de legalább választhatok, és ők azt melegen kiszállítják.

Ez a dolog, valahogyan elindult. Elektronikus levélben kaptam étlapot, rendeltem, első nap minden probléma nélkül kiszállították. De hol fogyaszthatja el ezt a gyerek? Az iskola tájékoztatása szerint ebédlőben nem, a büfé mellett felállított asztalnál nem, és előírás szerint az osztályteremben sem! Udvar, folyosó, józan ész??? Evőeszközt naponta tisztán kell biztosítani otthonról, mert az ÁNTSZ szerint, az sem elég, ha a gyerek az iskolai hideg vizes csapnál elmossa, a saját villáját, kanalát, kését.
A végén, az osztályteremben ehette meg az ebédjét. Én csupán annyit kérdeznék, ha tízóraizni és uzsonnázni lehet az osztályteremben, akkor ebédelni miért tilos?

Az árakat inkább ne ragozzuk. Az iskolai diétás napi étkezés - a szerződött szolgáltató által -, az iskolai honlap tájékoztatása szerint, 2013. szeptembertől alig 400 Ft alatt van. Az én fiam, 1 fogásos ebédjének ára, ennek naponta legalább kétszerese…

Hetekig, hónapokig húzhattam volna a levelezést a jegyzővel, mehetett volna a fellebbezésemmel ide, vagy oda, de attól a fiamnak még nem lett volna szeptembertől meleg ebédje. Nagyon sok ember jóindulatával, odafigyelésével, tanév eleje óta biztosított a napi ebéd, ami diétás, tápláló és meleg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése